Connect with us

Πάτρα - Δ. Ελλάδα

«ΚΑΛΑΒΡΥΤΑ 1943»: Έκανε πρεμιέρα 62ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης-Οι πρώτες κριτικές για τον «καλό Ναζί»

Published

on

Επικεντρωμένες στην πολυσυζητημένη σκηνή όπου τα εγκλωβισμένα γυναικόπαιδα στο πρώην Δημοτικό Σχολείο, σώζονται χάρη στην παρέμβαση ενός αυστριακού ναζί ο οποίος ανοίγει τις πόρτες, είναι οι πρώτες κριτικές από την ταινία της Foss Production «Καλάβρυτα 1943» που προβλήθηκε το περασμένο Σάββατο, για πρώτη φορά, στη Θεσσαλονίκη.

«Η μυθοπλασία δεν μπορεί να αποτελεί άλλοθι για επαναδιατύπωση γεγονότων για τα οποία η Ιστορία έχει αποφανθεί αμετάκλητα» σχολιάζει η κριτικός κινηματογράφου Χρυσούλα Παπαΐωάννου. Η οποία συνεχίζει: «Επιζώντες του Ολοκαυτώματος των Καλαβρύτων έχουν προ πολλού διαψεύσει αυτό τον μύθο καθώς ισχυρίζονται ότι οι πόρτες του σχολείου άνοιγαν προς τα μέσα, δεν υπήρχε καν θέμα να τις ξεκλειδώσει κάποιος. Και σαν να μην έφτανε αυτό ο Γερμανός στρατιώτης εξανθρωπίζεται ακόμα περισσότερο στην πορεία της ταινίας όταν η Γερμανίδα δικηγόρος (το ρόλο της Καρολάιν, πρωταγωνίστριας της ταινίας, ερμηνεύει ξ Άστριντ Ρους) επισκέπτεται την κάποτε σύντροφο του για να ακούσει τελικά το πόσο καλός άνθρωπος ήταν, πόσο σιχαινόταν τη ναζιστική ιδεολογία…» συμπληρώνει Επισημαίνοντας τέλος για τίτλο (‘Καλάβρυτα 1943’) ότι είναι άστοχος καθώς «παραπέμπει περισσότερο σε ντοκιμαντέρ, κι όχι σε ταινία μυθοπλασίας».
Όπως έχουν ξεκαθαρίσει πάντως οι δημιουργοί της ταινίας, ο σκηνοθέτης Νικόλας Δημητρόπουλος και ο σεναριογράφος Ανδρέας Κατσαντώνης (μιλώντας και στη «Γ») τα μόνο πραγματικά πρόσωπα που παρουσιάζονται στην ταινία είναι αυτά του στρατηγού Λε Σουίρ και του διοικητή Τένερ.
«Ο Δημητρόπουλος δεν κάνει μαρτυρική απόδοση, κάνει μυθοπλασία βασισμένη στα γεγονότα και μια ιστορική αφήγηση έχει ανάγκη τ’ ανθρώπινα διλήμματα που, επιπλέον, καθόλου δεν αλλοιώνουν την ουσία των συμβάντων. Τη φρικαλεότητα της εκδίκησης από την πλευρά του γερμανικού στρατού. Το εφιαλτικό αποτύπωμα της σφαγής των Καλαβρύτων στους επιζώντες, για πάντα» αναφέρει η κριτικός κινηματογράφου Λήδα Γαλανού.
«Ο χαρακτήρας επιδιώκει να υπενθυμίσει την ύπαρξη της ελπίδας. Και τώρα μπορεί να ερωτηθεί κανείς: επιτυγχάνει αυτόν τον στόχο του; Η απάντηση μάλλον είναι αρνητική. Αρνητική ωστόσο θα ήταν η απάντηση και σε όποιον αναρωτιόταν αν η ύπαρξη του χαρακτήρα αποτελεί παραχάραξη της ιστορίας» αναφέρει για τον «καλό Ναζί» η συντάκτρια του ‘Beasty Press’ Νεφέλη Γιολδάση η οποία παρακολούθησε το περασμένο την πρεμιέρα της πολυσυζητημένης ταινίας στο 62ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Επιμέλεια: Παναγιώτης Σακελλαρόπουλος

Ροή ειδήσεων

Advertisement