Connect with us

Πάτρα - Δ. Ελλάδα

Η ταλαντούχα ηθοποιός, Κατερίνα Μπιλάλη μιλά στη «Γ» με αφορμή την παράσταση «Αy, Carmela» που παρουσιάζεται σήμερα και αύριο στην Πάτρα

Published

on

Το ρόλο της τέχνης και του θεάτρου στην ανάδειξη καίριων ιδεολογικοπολιτικών ζητημάτων και κοινωνικών παθογενειών, αποκαλύπτει μέσω συνέντευξής της στη «Γ» η ταλαντούχα ηθοποιός, Κατερίνα Μπιλάλη, η οποία πρωταγωνιστεί στην παράσταση «Ay, Carmela!», η οποία ανεβαίνει σήμερα και αύριο στο θέατρο «όροφως».

Όπως επισημαίνει το μεγαλύτερο είδος «αιχμαλωσίας» στη σύγχρονη εποχή είναι «ο συγκαλυμμένος φασισμός, ένας αόρατος εχθρός, που σε αιχμαλωτίζει και σε χειραγωγεί με τη συγκατάθεσή σου, εφαρμόζοντας τεχνικές, επιστημονικά μελετημένες». Η παράσταση μέσω της οποίας φωτίζεται η συλλογική τραγωδία ενός λαού που μαστίζεται από την εμφύλια διαμάχη, η πολυπλοκότητα της ανθρώπινης κατάστασης που έρχεται αντιμέτωπη με τον πόνο, ο συλλογικός αλληλοσεβασμός, η αξιοπρέπεια του καλλιτέχνη, η ανθρώπινη ευαισθησία, καθώς και η ανάγκη να μη χαθεί η ιστορική μνήμη, είναι ένα μανιφέστο κατά της βαρβαρότητας, γεμάτο ευαισθησία και χιούμορ.

 

 

 

ΕΡ.: Επίκαιρη όσο ποτέ η παράσταση λόγω και της εμπόλεμης κατάστασης στην Παλαιστίνη. Ποια είναι τα μηνύματα που εισπράττει το κοινό;

 

Το έργο Ay, Carmela! διαδραματίζεται με φόντο τον ισπανικό εμφύλιο, στην Παλαιστίνη αυτή τη στιγμή συντελείται γενοκτονία. Δύο σκληρές μορφές βίας και βαρβαρότητας που δεν τιμούν καθόλου το ανθρώπινο είδος. Το κυρίαρχο μήνυμα στο έργο είναι η αντίσταση σ’ αυτή τη βαρβαρότητα, προτάσσοντας ιδανικά όπως η ανθρώπινη αξιοπρέπεια, η ελευθερία, η δημοκρατία. Είναι εξαιρετικά θλιβερή η συνειδητοποίηση της ανικανότητας του ανθρώπου για αγάπη και ενσυναίσθηση και ακόμα πιο θλιβερή ότι οι κοινωνίες που φτιάχνουμε, της υπερκατανάλωσης και της συναισθηματικής αφασίας, προωθούν ένα μοντέλο ανθρώπου εγωιστικό και γεμάτο θυμό και μίσος. Το έργο παρακινεί το θεατή να κοιτάξει μέσα του και να συνδεθεί με τα πιο ευγενή του συναισθήματα, της αλληλεγγύης και του νοιαξίματος.

 

ΕΡ.: Ποιος είναι ο ρόλος της τέχνης και του θεάτρου σε ζητήματα δημοκρατικών αγώνων, αλληλεγγύης, ελευθερίας και ισότητας;

 

Το θέατρο είναι πολιτική πράξη και αναπόφευκτα παίρνει θέση σε φλέγοντα ιδεολογικοπολιτικά ζητήματα, ειδικά όταν καταπιάνεται με συγγραφείς, που στοχεύουν στην κατάδειξη κοινωνικών παθογενειών. Το ερώτημα για μένα είναι: γιατί ενώ η τέχνη προβάλλει και παρουσιάζει στους θεατές υψηλά ιδεώδη, που αποσκοπούν στη μετατόπισή τους προς την κατάκτηση μιας πνευματικής ανωτερότητας, εξακολουθεί να κερδίζει έδαφος η βία και ο ωχαδελφισμός; Δηλαδή, ενώ βλέποντας την Καρμέλα, νιώθουν συγκίνηση και ταύτιση με την επαναστατική αυτή ύπαρξη, γιατί την επόμενη μέρα επιλέγουν τον συμβιβασμό και την αδιαφορία. Ίσως γιατί το θέατρο θεωρείται κάτι μη πραγματικό, μία ουτοπία, η οποία, όμως, είναι το ζητούμενο. Αν πρέπει να πιστέψουμε σε κάτι, αν πρέπει να αγωνιστούμε για κάτι είναι να κάνουμε πραγματικότητα, την ουτοπία.

 

ΕΡ.: Ποιο θεωρείτε το μεγαλύτερο είδος «αιχμαλωσίας» του ανθρώπου στη σύγχρονη εποχή;

 

Τον συγκαλυμμένο φασισμό, έναν αόρατο εχθρό, που σε αιχμαλωτίζει και σε χειραγωγεί με τη συγκατάθεσή σου, εφαρμόζοντας τεχνικές, επιστημονικά μελετημένες. Με συνεργό την τεχνολογία και τα ηλεκτρονικά μέσα, συγκεντρώνεται δύναμη και εξουσία, τέτοια που για να μπορέσει ο λαός να αντισταθεί στη λογοκρισία, στην κατεύθυνση της σκέψης του και των επιλογών του, χρειάζεται να επιστρατεύσει τεράστια ψυχικά και πνευματικά αποθέματα, με σύμμαχους τους ποιητές, τους φιλοσόφους μας, τους πεφωτισμένους ανθρώπους.

 

ΕΡ.: Το έργο είναι αρκετά απαιτητικό. Πώς καταφέρατε να ανταποκριθείτε στις προκλήσεις του ρόλου σας;

 

Δεν γίνεται τίποτα χωρίς δουλειά. Κάναμε πολύμηνες πρόβες, αναλύοντας και βιώνοντας βήμα- βήμα τα χαρακτηριστικά του απαιτητικού, όπως είπατε, ρόλου. Επειδή, όμως, η Καρμέλα μου έβγαλε πτυχές του εαυτού μου, που δεν ήξερα ό,τι υπήρχαν, η διαδρομή ήταν υπέροχη. Σε πρακτικό επίπεδο, η πρόκληση, ας πούμε, να ανακαλύψεις και να αναπαραστήσεις τις ψυχικές και σωματικές διαφορές ενός ζωντανού πλάσματος και ενός πεθαμένου, είναι συναρπαστική. Επίσης, οι συναισθηματικές μεταπτώσεις είναι τεράστιες μιας και περνάει από το δράμα στη κωμωδία με μια αφοπλιστική αλήθεια και οργανικότητα.

 

ΕΡ.: Μιλήστε μας για την θεατρική εταιρεία Theartes που δημιουργήσατε με τον Κωνσταντίνο Κυριακού και ποιος είναι ο κύριος σκοπός της;

 

Μαζί με τον Κωνσταντίνο Κυριακού ιδρύσαμε τη θεατρική εταιρεία Theartes το 2020, με σκοπό την ανάδειξη έργων από το νεοελληνικό αλλά και το παγκόσμιο ρεπερτόριο που δεν έχουν παιχτεί στην Ελλάδα αλλά και την επανερμηνεία των κλασσικών μας μέσα από το “παιχνίδισμα” και την “εναλλαγή” των θεατρικών ειδών.

Η ανάγκη να έχουμε την πλήρη ευθύνη του καλλιτεχνικού δημιουργήματος, που ξεκινά από την επιλογή του έργου μέχρι τη σκηνική του πραγμάτωση, ήταν το πιο σημαντικό κίνητρο για τη δημιουργία της ομάδας. Για μένα μ’ αυτόν τον τρόπο οδεύεις προς μια ολική αντιμετώπιση της τέχνης και έτσι δίνεται η ευκαιρία για πειραματισμούς και έρευνα, που οδηγείται πια από την προσωπική αισθητική της ομάδας.

Το 2021 παρουσιάσαμε τη θεατρική παράσταση Νικήρατος… ο δρόμος για την Ελευθερία, βασισμένη στο θεατρικό έργο Νικήρατος της Ευανθίας Καΐρη, σηματοδοτώντας συγχρόνως και την πρώτη παρουσίαση του εν λόγω έργου από επαγγελματικό θίασο, από το 1826 οπότε και γράφτηκε. Τη θεατρική σαιζόν 2021-22, παρουσιάστηκαν από τη Theartes, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, σε ενιαία παράσταση με τον τίτλο Νέα απ’ τον Θερβάντες, τέσσερα κωμικά μονόπρακτα του Μιγκέλ ντε Θερβάντες, συστήνοντας έτσι τον μεγάλο Ισπανό συγγραφέα ως “δραματουργό” στο ελληνικό θεατρικό κοινό. Ενώ τη θεατρική σαιζόν 2021-22, παρουσιάσαμε, με μια δική μας ανάγνωση, το θεατρικό έργο Πολλή φασαρία για το τίποτα του Γουίλλιαμ Σαίξπηρ.

 

 

ΕΡ.: Ποια είναι τα επόμενα σχέδια σας;

 

Στις αρχές του νέου έτους θα παρουσιάσουμε, ως επιχορηγούμενος θίασος από το υπουργείο πολιτισμού, τη νέα μας δουλειά, που θα είναι μια σπονδυλωτή παράσταση επιθεωρησιακού στυλ, με αδημοσίευτα ή άπαιχτα κείμενα του μεγάλου μας θεατρικού συγγραφέα Μποστ, με τίτλο: «Το μποστάνι του Μποστ», σε μουσική που γράφτηκε γι’ αυτά τα κείμενα από τον Λουκιανό Κηλαϊδόνη. Επίσης, από τον Νοέμβριο, ξεκινάω μια σειρά σεμιναρίων σωματικού θεάτρου, με τίτλο «Το σώμα επί σκηνής», που θα φιλοξενηθεί στον Πολυχώρο +αίσθημα.

 

INFO

Oι παραστάσεις που τελούν υπό την αιγίδα του Ινστιτούτου Θερβάντες στην Αθήνα – Instituto Cervantes de Atenas θα δοθούν σήμερα στις 21:00 και αύριο στις 20:00.

Προπώληση: more.com

Γενική είσοδος: 15€ Μειωμένο (φοιτητικό, ανέργων, ΑμεΑ): 10€

Πληροφορίες: 2611 810 983 & 6939 835 990

 

 

Ροή ειδήσεων

Advertisement