Connect with us

Ελλάδα

Τα 10 μεγάλα έργα υποδομών που αναβαθμίζουν τις μεταφορές

Published

on

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται δέκα μεγάλα έργα υποδομών στην Ελλάδα.

Οδικοί άξονες, τα έργα για το Μετρό της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, αρδευτικά και σιδηροδρομικά αναβαθμίζουν τις μεταφορές και συμβάλλουν στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.

Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστο Σταϊκούρα μέχρι το 2030 το Αναπτυξιακό Σχέδιο για την Ελλάδα του 2030 περιλαμβάνει 188 έργα ύψους 27,6 δισ. ευρώ.

Τα μεγαλύτερα έργα είναι:

1ο. Μετρό Θεσσαλονίκης

Το Μετρό, προϋπολογισμού άνω των 2 δισ. ευρώ, αναμένεται να εξυπηρετεί, εντός του 2024, περίπου 300.000 πολίτες ημερησίως.

Το συγκεκριμένο έργο αποτελεί μέρος ενός ολιστικού σχεδίου, ώστε ολόκληρη η πόλη να αποκτήσει ένα νέο πρόσωπο, συμβάλλοντας αποτελεσματικά:

· στην αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος,

· στην αποσυμφόρηση της πόλης,

· στον εκσυγχρονισμό των συγκοινωνιακών υποδομών της Θεσσαλονίκης και

· στην παροχή της δυνατότητας πολλαπλών επιλογών μετακίνησης για τους κατοίκους και τους επισκέπτες.

2ο. Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας Ε65

Στο σύνολό του αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέσα στην τετραετία.

Τα τμήματα Λαμία – Ξυνιάδα και Τρίκαλα – Καλαμπάκα, μήκους 18 και 25 χλμ. αντίστοιχα, αναμένεται να παραδοθούν έως τις αρχές του 2024.

Με την ολοκλήρωση του συνόλου του έργου, η διαδρομή Λαμία – Εγνατία Οδός θα γίνεται μέσα από έναν σύγχρονο και ασφαλή αυτοκινητόδρομο, σε 1 ώρα και 45 λεπτά, από τις 3 ώρες και 15 λεπτά περίπου που γίνεται σήμερα.

Από τις αρχές του 2024, η διαδρομή Αθήνα – Καλαμπάκα θα διανύεται περίπου 40 λεπτά ταχύτερα.

3ο. Αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος

Οι εργασίες ξεκίνησαν τον Μάρτιο του 2022 και έχει σημειωθεί πρόοδος υλοποίησης άνω του 15%.

Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2025 και η διαδρομή Πάτρα – Πύργος θα πραγματοποιείται με αισθητά μεγαλύτερη ασφάλεια και σε μειωμένο χρόνο, περίπου κατά 40 λεπτά.

4ο. Οδική σύνδεση Άκτιο – Αμβρακία

Με την αποπεράτωση και λειτουργία του συνόλου του αυτοκινητόδρομου, η διαδρομή Λευκάδα – Αθήνα θα μειωθεί σε περίπου 3 ώρες και 20 λεπτά, εξοικονομώντας περίπου 25 λεπτά βάσει των σημερινών δεδομένων.

5ο. Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης

Τα πρώτα εργοτάξια εγκαταστάθηκαν μέσα στο 2022 και όλα τα μέτωπα θα έχουν ανοίξει εντός του 2024.

Τα τμήματα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος και Χερσόνησος – Νεάπολη έχουν συμβασιοποιηθεί.

Εντός της τετραετίας αναμένεται να ολοκληρωθεί η κατασκευή τους.

Στο μεταξύ, θα δρομολογηθεί και η κατασκευή του τμήματος Κίσσαμος – Χανιά – Ηράκλειο, αφού αποσφραγιστούν οι φάκελοι των προσφορών, κυρωθεί η σύμβαση στη Βουλή, ληφθούν οι εγκρίσεις της DG COMP και συναφθούν οι δανειακές συμβάσεις εκ μέρους του Παραχωρησιούχου.

Υπενθυμίζεται ότι το έργο χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Με την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ, η διαδρομή Χανιά – Ηράκλειο θα διανύεται σε μόλις 70 λεπτά, ενώ η διαδρομή Χανιά – Άγιος Νικόλαος σε περίπου 100 λεπτά.

Παράλληλα, θα αναβαθμιστεί η οδική ασφάλεια, με αισθητή μείωση θανατηφόρων ατυχημάτων και σοβαρών τραυματισμών.

6ο. Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας

Είναι σε εξέλιξη οι πρόδρομες εργασίες και η πρόοδος είναι σχεδόν στο 50%.

Ο πρώτος μετροπόντικας έχει ήδη διανύσει τα πρώτα μέτρα και είναι σε φάση συστηματοποίησης της εκσκαφής.

Ο δεύτερος είναι ήδη στην Ελλάδα και αναμένεται να ξεκινήσει το φθινόπωρο.

7ο. Παράκαμψη Χαλκίδας – Ψαχνών και άξονας Μπράλος – Άμφισσα

Τα έργα δημοπρατήθηκαν τέλη του 2021 και, εντός του 1ου τριμήνου του 2023, υπογράφηκαν και οι δύο συμβάσεις.

Ως προς το πρώτο έργο, θα προωθηθεί η διαδικασία ωρίμανσης των μελετών για την περιβαλλοντική αδειοδότηση της προαίρεσης, δηλαδή του τμήματος Υψηλή Γέφυρα Χαλκίδας – Νέα Λάμψακος.

Ως προς το δεύτερο έργο, προβλέπεται να ολοκληρωθεί στο τέλος της τετραετίας και περιλαμβάνει σημαντικό αριθμό σηράγγων και γεφυρών μεγάλου μήκους.

8ο. Άλλα έργα σε κάθε περιφέρεια της χώρας

Έργα οδικά, σιδηροδρομικά, αντιπλημμυρικά, υδρευτικά, αρδευτικά, κτηριακά και λιμενικά, καθώς και έργα αεροπορικών υποδομών.

Ανάμεσα στα έργα που υλοποιούνται ή βρίσκονται σε διαγωνιστική διαδικασία ή ωριμάζουν ή βρίσκονται υπό ανάθεση, είναι:

· Η επέκταση του Μετρό Γραμμής 2.

· Η επέκταση του Προαστιακού.

· Η αναβάθμιση και εγκατάσταση ETCS στο σιδηροδρομικό δίκτυο Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας.

· Οι εργασίες σιδηροδρομικής υποδομής, επιδομής και ηλεκτροκίνησης στο Σ.Σ. Αθηνών.

· Η κατασκευή κάθετων αξόνων στην Εγνατία Οδό.

· Η αναβάθμιση της ανατολικής εσωτερικής περιφερειακής Θεσσαλονίκης (flyover).

· Ο οδικός άξονας Λαμία – Καρπενήσι.

· Κτηριακά έργα και μελέτες υποδομών Παιδείας, Υγείας, Δικαιοσύνης και Προστασίας του Πολίτη.

· Η μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση και τεχνική διαχείριση Περιφερειακών Επιχειρησιακών Κέντρων Πολιτικής Προστασίας.

· Η διευθέτηση και οριοθέτηση ρεμάτων.

· Η υλοποίηση έργων αντιπλημμυρικής θωράκισης.

9ο. Σύνδεση σιδηροδρόμου με όλα τα μεγάλα λιμάνια

Αφορά σε έξι μεγάλα σιδηροδρομικά έργα που θα συνδέουν, με ταχύτητα και ασφάλεια, τα μεγάλα λιμάνια της χώρας (Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Αλεξανδρούπολη, Καβάλα, Λαύριο και Ραφήνα), με το σιδηροδρομικό δίκτυο.

Με την ολοκλήρωση των έργων αναβαθμίζεται ο εμπορικός και στρατηγικός ρόλος των λιμένων της χώρας, ενισχύεται η διασυνοριακή σιδηροδρομική σύνδεση με τα Βαλκάνια και τη νοτιοανατολική Ευρώπη και αναδεικνύεται ο ρόλος της χώρας, ως κόμβος συνδυασμένων εμπορευματικών μεταφορών.

10ο. Επενδύσεις σε αρδευτικά δίκτυα

Η αύξηση της ζήτησης για νερό, σε συνδυασμό με τη μείωση στη διαθεσιμότητά του λόγω παρατεταμένων περιόδων ξηρασίας, καθιστούν επιτακτική την ανάγκη επένδυσης σε εγγειοβελτιωτικές και αρδευτικές υποδομές.

Έχουν δημοπρατηθεί και σύντομα θα υπογραφούν οι σχετικές συμβάσεις για τα εγγειοβελτιωτικά έργα στην περιοχή Βάλτου – Αμφιλοχίας και στο Μπραμιανό στην Ιεράπετρα της Κρήτης, συνολικού προϋπολογισμού 118 εκατ. ευρώ, τα οποία χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Επίσης, έχουν δημοπρατηθεί ως ΣΔΙΤ:

· Το Φράγμα Ενιπέα, προϋπολογισμού 185 εκατ. ευρώ, και

· Το Φράγμα Ταυρωνίτη, προϋπολογισμού 215 εκατ. ευρώ.

Για τα έργα αυτά αναμένεται να ξεκινήσει η κατασκευή τους εντός της τετραετίας, αν δεν υπάρξουν καθυστερήσεις στην έγκριση των περιβαλλοντικών όρων.

Σε αυτά προστίθενται 63 μεγάλα αρδευτικά έργα, την υλοποίηση των οποίων αναλαμβάνει το Υπουργείο, προϋπολογισμού 784 εκατ. ευρώ, που βρίσκονται σε διαφορετικές φάσεις ωρίμανσης και θα επιταχυνθούν.

Ροή ειδήσεων

Advertisement