Δευτέρα 8 Αυγούστου 2022
Connect with us

Άρθρα-Συνεργασίες

ΕΛΙΣΣΑΙΟΣ ΒΓΕΝΟΠΟΥΛΟΣ: Μιναμάτα

Δημοσιεύθηκε

στις

 

Ο σκηνοθέτης Άντριου Λεβιτάς κινηματογραφεί τον ηθοποιό Τζόνι Ντεπ, ο οποίος υποδύεται τον φωτογράφο Γιουτζίν Σμιθ, όταν εκείνος φωτογραφίζει ένα οικολογικό έγκλημα, την μοίρα των φτωχών ψαράδων στον κόλπο της Μιναμάτα της Ιαπωνίας και τον ίδιο τον θάνατο. Τρεις εύθραυστοι άντρες γύρω από ένα καλλιτεχνικό θραύσμα.

«Κακά» παιδιά, ο Γιουτζίν Σμιθ της φωτογραφίας και ο Τζόνι Ντεπ  του Χόλιγουντ με παρελθόν γεμάτο ανορθογραφίες (αλκοόλ, ναρκωτικά κ.ά) που αναζητούσαν και αναζητούν τρόπους να συνομιλήσουν με το πεπρωμένο τους ως μεγάλοι καλλιτέχνες, ο Γιουτζίν Σμιθ τα κατάφερε. Εξ’ άλλου όπως έλεγε ο Κίθ Ρίτσαρντ «Ποτέ δεν είχα πρόβλημα με τα ναρκωτικά. Είχα πρόβλημα με την αστυνομία», αυτός ο «τρελαμένος – αγγελικός» κιθαρίστας κάτι ξέρει από αυτά. Ο Τζόνι Ντεπ προσπαθεί  να κτίσει τελευταία το προφίλ ενός σκεπτόμενου καλλιτέχνη με  ανησυχίες και ενδιαφέροντα, είναι  δε  ακτιβιστής και παλεύει να επανέλθει στις ενδιαφέρουσες ερμηνείες του στον κινηματογράφο.

Ο Γιουτζίν Σμιθ 

γεννήθηκε στην πόλη Wichita του Κάνσας στις 30 Δεκεμβρίου 1918 και πέθανε στις 15 Οκτωβρίου του 1978 στην πόλη Τούσον στην Αριζόνα. Η μητέρα του ήταν ερασιτέχνης φωτογράφος και όταν στα 9 του χρόνια ο Γιουτζίν Σμιθ της ζήτησε χρήματα για να αγοράσει φωτογραφίες αεροπλάνων που ήταν το πάθος του, τότε εκείνη του έδωσε την παλιά της φωτογραφική μηχανή με την συμβουλή να τις τραβάει μόνος του. Μέχρι τα 15 του ήταν ένας ολοκληρωμένος φωτογράφος. Ο Γιουτζίν Σμιθ φωτογράφησε για το περιοδικό Life μια σειρά φωτογραφικών δοκιμίων με ανθρωπιστική ματιά, οι οποίες έθεσαν τις βάσεις του σύγχρονου φωτορεπορτάζ και  χαρακτηρίζονται από έντονη ενσυναίσθηση και κοινωνική συνείδηση. Ο φωτογράφος κλήθηκε να αποτυπώσει την  μόλυνση που προκαλούσε με βαρέα μέταλλα η χημική βιομηχανία Chisso στην Ιαπωνία και συγκεκριμένα τις επιπτώσεις στις ζωές των φτωχών κατοίκων του γειτονικού χωριού Μιναμάτα. Ένα ρεπορτάζ που όταν δημοσιεύθηκε το 1975 προκάλεσε τρομερή αίσθηση. Αυτά τα φωτο-δοκίμια σήμερα θεωρούνται αριστουργήματα της φωτογραφικής τέχνης.

Ο Άντριου Λεβιτάς 

γεννημένος στις 4 Σεπτεμβρίου 1977) είναι Αμερικανός ζωγράφος,γλύπτης,  κινηματογραφιστής,  συγγραφέας, παραγωγός,  φωτογράφος,  ηθοποιός και εστιάτορας.

– Η δουλειά ξεκινά με ένα θέμα, μια σπίθα ή μια ιδέα. Μετά χώνομαι βαθιά μέσα σε μια κουνελότρυπα καταβροχθίζοντας κάθε μπουκιά πληροφορίας, ιστορίας και συναισθημάτων. Και συνήθως μέσα σε λίγες ημέρες ή εβδομάδες –με όλη αυτή τη γνώση στην οποία κολυμπά ο εγκέφαλός μου– το πνεύμα μου αποφασίζει με ποιο εκφραστικό μέσο θα εξερευνήσω καλύτερα το θέμα μου. Τις περισσότερες φορές, αυτή η έρευνα περιλαμβάνει πολλαπλά μέσα. Μόνον ένα ή δύο ταιριάζουν εντέλει με αυτό που έχω στον νου μου, ολοκληρώνουν τη σκέψη μου και κάνουν το αποτέλεσμα να είναι κατάλληλο για να παρουσιαστεί δημόσια.

 

Ο Τζόνι Ντεπ 

(γεννήθηκε στο Οουένσμπορο, Κεντάκι, 9 Ιουνίου 1963), έγινε γνωστός ως πιτσιρικάς από την τηλεοπτική σειρά «21 Jump Street». Δούλεψε πλάι σε σπουδαίους σκηνοθέτες όπως ο Τιμ Μπάρτον – «O Ψαλιδοχέρης» , «Ο μύθος του ακέφαλου καβαλάρη», «Sweeney Todd: Ο Φονικός Κουρέας της Οδού Φλιτ» ,
ο Τζιμ Τζάρμους «Ο νεκρός», ο Ρόμαν Πολάνσκι «Η ένατη πύλη»,  και ο Εμίρ Κουστουρίτσα «Arizona Dream». Στους  «Οι πειρατές της Καραϊβικής» , συνδέθηκε με τα μεγάλα πλήθη της σκοτεινής αίθουσας και έγινε από τους πιο εμπορικούς ηθοποιούς του καιρού μας.

Τρεις άντρες λοιπόν, μία φωτογραφική μηχανή και ένα έγκλημα αποτυπωμένο στην συνταρακτική φωτογραφία με τίτλο «Τomoko and Mother in Her Bath».

Η δεύτερη ταινία του Άντριου Λεβιτάς, έκανε την επίσημη πρεμιέρα της στο 70ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, ακολουθεί την αληθινή ιστορία του πολεμικού φωτογράφου Γιουτζίν Σμιθ (Τζόνι Ντεπ), ο οποίος έχει χαρακτηριστεί ως «ίσως ο πιο σημαντικός Αμερικάνος φωτογράφος στην ανάπτυξη του εκδοτικού φωτογραφικού δοκιμίου». Με τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο να έχει τελειώσει και οι φωτογραφίες του από τα μέτωπα των μαχών του Ειρηνικού να έχουν καθορίσει την εικόνα που είχε το αμερικάνικο κοινό για τον πόλεμο, ο Σμιθ έχει αποτραβηχτεί από την ενεργό δράση και την κοινωνία. Μέχρι την στιγμή που του προτείνουν να φωτογραφίσει για το περιοδικό  «Life» ένα τεράστιο οικολογικό έγκλημα, την μόλυνση που προκαλούσε με βαρέα μέταλλα η χημική βιομηχανία Chisso στην Ιαπωνία και συγκεκριμένα τις επιπτώσεις στις ζωές των φτωχών κατοίκων του γειτονικού χωριού Minamata. Ο Γιουτζίν Σμιθ κάτω από τρομερά δύσκολες συνθήκες, μέχρι που  κινδύνευσε η ίδια του η ζωή, επιτυγχάνει ένα σπουδαίο ρεπορτάζ το οποίο συγκλόνισε, όταν δημοσιεύθηκε το 1975.  Όπως έγραφε ο Αμερικάνος συγγραφέας Κουρτ Βόνεγκατ απευθυνόμενος στο μέλλον «Αγαπητές μελλοντικές γενιές: Δεχτείτε, παρακαλώ, τη συγγνώμη μας. Είχαμε γίνει τύφλα από το πετρέλαιο». Στην ταινία οι μέτοχοι της Chisso είχαν γίνει τύφλα από τον υδράργυρο, αλλά μικρή διαφορά έχει.

Από την ταινία λείπει η έμπνευση, το όραμα, είτε από το σκηνοθέτη Λεβιτάς, είτε από τον Τζόνι Ντεπ που πρωταγωνιστεί, αλλά δεν λείπει ο επαγγελματισμός και το συγκροτημένο αποτέλεσμα. Η πρώτη μισή ώρα της ταινίας υπόσχεται πολλά στον εραστή της σκοτεινής αίθουσας, τα οποία διαψεύδονται σιγά – σιγά μέχρι το τέλος της ταινίας. Όμως η ταινία ποτέ δεν γίνεται αδιάφορη και με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, παραμένουμε στη «σφαίρα επιρροής της». Ο Τζόνι Ντεπ συνέρχεται, μετά από χρόνια και μας θυμίζει τον παλιό ηθοποιό που μας παρέσυρε με το σκοτεινό του βλέμμα και ανατρεπτικές του κάποιες φορές «ποιητικές» του ερμηνείες.

Άρθρα-Συνεργασίες

Ο Έκο έπεσε έξω, οι εκλογές πλησιάζουν

Δημοσιεύθηκε

στις

ΤOY ΔΙΟΝΥΣΗ ΖΑΚΥΝΘΙΝΟΥ

Ήταν Σεπτέμβριος του 1990 όταν ο Ουμπέρτο Έκο έγραψε στην «Espresso» το περίφημο άρθρο του με τίτλο: «Δεν υπάρχουν ειδήσεις τον Αύγουστο».

Βέβαια, όταν ο αείμνηστος κορυφαίος Ιταλός σημειολόγος και φιλόσοφος προέβη στην προαναφερόμενη επισήμανση μάλλον είχε δίκιο, αν και στην πραγματικότητα δεν εννοούσε αυτό που μετέπειτα τού χρέωσαν.
Απομονωμένος κάπου στα νησιά Φίτζι, μακριά από ανούσια νέα, μηδαμινής χρησιμότητας και αξίας, ο Ουμπέρτο Έκο τόνιζε ότι η ποιότητα, η αξία και η εγκυρότητα της ενημέρωσης για τον αναγνώστη μπορεί να επιτευχθεί μόνο όταν η δημοσιογραφία αποκοπεί από τον λώρο της ματαιοδοξίας της και επικεντρωθεί στις πραγματικές ειδήσεις.
Εκείνα τα χρόνια, που δεν υπήρχε το διαδίκτυο, ο Έκο είχε ως μοναδικό μέσο για την ενημέρωση του ένα τετρασέλιδο εφημεριδάκι. Απ’ αυτό διάβαζε τα νέα από τον Πόλεμο του Κόλπου, όπως ακριβώς τα προσδιορίζει η έννοια της είδησης. Τουτέστιν, νέα μεστά και ουσιαστικά.
Τότε, λοιπόν, ο Έκο συνειδητοποίησε ότι τον Αύγουστο (μήνας διακοπών για τους περισσότερους) τα μέσα ενημέρωσης γέμιζαν με ανούσιες «ειδήσεις». Αλλά και γενικότερα τροφοδοτούσαν το κοινό τους με άχρηστες πληροφορίες, καθώς οι σελίδες των εφημερίδων έπρεπε να γεμίσουν και τα τηλεοπτικά δελτία ειδήσεων να καλύψουν τον προβλεπόμενο χρόνο τους.
Υπό το πρίσμα αυτό, ήταν σωστή εκείνη η προσέγγιση του Έκο, δεδομένου ότι και ο ίδιος ζούσε σε μια (όπως εκ των υστέρων αποδεικνύεται) αθώα εποχή.
Πράγματι, η Ελλάδα και κατ’ επέκταση η Ευρώπη, τέτοιες μέρες παραδίδονταν στη θερινή ραστώνη, καθώς οι διακοπές για πολλούς ήταν δεδομένες. Πώς να προέκυπταν κυριολεκτικά ειδήσεις όταν τα πάντα «νέκρωναν» και ο κόσμος την έβγαζε στις παραλίες;
Ήταν κι αυτή μια από τις πολλές κατακτήσεις σε κοινωνικό επίπεδο, μεταπολεμικά, της γηραιάς ηπείρου. Όπως μια εξίσου μεγάλη κατάκτηση ήταν και η αίσθηση ελευθερίας και ασφάλειας που απολάμβαναν οι λαοί της, κυρίως αυτοί της δυτικής Ευρώπης.
Δυστυχώς, ζούμε πλέον σε μια ταραγμένη εποχή που παράγει κυριολεκτικώς ειδήσεις, πολλές ειδήσεις, πρωτίστως θλιβερές, ακόμη και τον Αύγουστο. Στο πολιτικό επίπεδο, οι χθεσινές εξελίξεις έρχονται με τη σειρά τους να διαψεύσουν τον Ουμπέρτο Έκο, ενώ οδηγούν αναπόφευκτα στην πρόωρη προσφυγή στις κάλπες.
Και να σκεφτεί κανείς ότι ο τρέχων Αύγουστος είναι πολύ πιο ήρεμος και ήπιος σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια, κυρίως με τον αντίστοιχο του 2015, τότε που αγγίξαμε τον απόλυτο εφιάλτη.

 

Περισσότερα

Άρθρα-Συνεργασίες

ΑΠΟΨΗ: Θυελλώδεις άνεμοι τον Αύγουστο για την κυβέρνηση

Δημοσιεύθηκε

στις

 

 

Να λοιπόν που επιβεβαιώνεται για ακόμα μία φορά ότι στην πολιτική οι εξελίξεις δεν είναι πάντοτε «ευθύγραμμες» και κανένας δεν μπορεί να προβλέψει τι μπορεί να φέρει η επόμενη μέρα.

Οι παραιτήσεις χθες του ΓΓ του πρωθυπουργού και πολύ στενού συνεργάτη του, όπως και του διοικητή της ΕΥΠ, έχουν ήδη εκτοξεύσει τη θερμοκρασία στο πολιτικό σκηνικό της Ελλάδας και όλοι μπορούν να καταλάβουν ότι θα υπάρξουν εξελίξεις. Μόνο που κανένας δεν μπορεί να προσδιορίσει επακριβώς ακόμα τι είδους εξελίξεις θα είναι αυτές. Οπότε, υπομονή…

Το μόνο βέβαιο όμως είναι ότι η κυβέρνηση βρίσκεται ήδη στη δίνη μίας πολύ σοβαρής κρίσης εν μέσω θέρους, κάτι που προφανώς ο Κυριάκος Μητσοτάκης γνωρίζει, πολύ προτού γίνουν γνωστές οι παραιτήσεις και αρχίσει να ξεδιπλώνεται δημόσια μία ιστορία που σίγουρα, θα απαιτήσει πολλές εξηγήσεις και διευκρινίσεις, αλλά και πολλές κινήσεις στην πολιτική σκακιέρα.

Αυτή τη στιγμή, αυτό που φαίνεται είναι πως ο Κυριάκος Μητσοτάκης, όπως μας έχει συνηθίσει, δεν επέτρεψε να «σέρνεται πίσω από τις εξελίξεις», αλλά με αποφασιστικότητα θέλησε να αναλάβει πρωτοβουλίες και να έχει αυτός τον «πρώτο λόγο». Μόνο που το «σφυροκόπημα» που θα δεχτεί πλέον από την αντιπολίτευση θα είναι μεγάλο και τα περιθώρια κινήσεων μάλλον λιγοστεύουν, δεδομένου πως ακόμα και αν αποφασίσει να πάει σε εκλογές μέσα στο φθινόπωρο, τότε θα κατηγορηθεί για προσπάθεια «απόδρασης».

Εν πάση περιπτώσει όμως, όπως ήδη γράψαμε, καλό είναι να μην προτρέχει κανείς και να περιμένουμε τις εξελίξεις. Προς το παρόν, η εικόνα δείχνει μόνο… θυελλώδεις ανέμους.

Περισσότερα

Άρθρα-Συνεργασίες

Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ των νέων της κρίσης!- Γράφει ο Νίκος Γ. Σουγλέρης

Δημοσιεύθηκε

στις

 

 

Το Brain Drain υπήρξε για τη χώρα μία από τις πλέον τραυματικές επιπτώσεις της δεκαετούς οικονομικής κρίσης. Πρόκειται για το μεγάλο φευγιό στο εξωτερικό χιλιάδων νέων επιστημόνων προς αναζήτηση καλύτερων αμοιβών και εργασιακών συνθηκών. Το πρώτο διάστημα δεν υπήρξε κάποια αντίδραση στο φαινόμενο. Ισως γιατί οι προτεραιότητες ήταν άλλες, ίσως γιατί οι αρμόδιοι αδιαφόρησαν Το τελευταίο διάστημα όμως κάτι φαίνεται να κινείται. Βλέπουμε την δραστηριοποίηση μιας μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα πρωτοβουλίας, της “Brain ReGain – Ελληνισμός εν Δράσει”. Στην πρωτοβουλία αυτή συμμετέχουν 35 μεγάλες Ελληνικές επιχειρήσεις, 65 ανώτατα στελέχη επιχειρήσεων και 100.000 Ελληνες του εξωτερικού. Η δουλειά που έχει γίνει είναι συστηματική και αφορά στην συγκέντρωση και παρουσίαση μέσω της “θυγατρικής” GreeceCountry Highlights όλων εκείνων των αλλαγών και των μεταρρυθμίσεων που έχουν γίνει στη χώρα. Στόχος είναι η ενημέρωση των νέων επιστημόνων του εξωτερικού – Ελλήνων και αλλοδαπών- για τα κίνητρα που τους προσφέρονται πλέον για να έρθουν και να εργαστούν στην Ελλάδα. Επίσης, το Brain ReGain λειτουργεί την πλατφόρμα JOBS in Greece. Eδώ οι συνεργαζόμενες εταιρείες αναρτούν τις θέσεις εργασίας που προσφέρουν και τα ανώτατα στελέχη των επιχειρήσεων αυτών ενημερώνουν με απευθείας προσωπική επαφή (mentoring) τους ενδιαφερόμενους για τις διαθέσιμες θέσεις. Η επαφή συνεχίζεται με βοήθεια στην υποβολή βιογραφικού και σε ό,τι άλλο χρειαστούν οι νέοι κατά την επάνοδό τους στην χώρα. Η έντονη δραστηριοποίηση του Brain ReGain ήρθε μετά από πολλές έρευνες που έγιναν για να καταγραφούν οι προθέσεις των νέων μας που εργάζονται στο εξωτερικό. Και τα αποτελέσματα ήταν ενθαρρυντικά. Το 31% δηλώνει πως θα ήθελε να επιστρέψει άμεσα στη χώρα, το 72% θα δεχόταν μείωση μισθού έως και 30% προκειμένου να τα καταφέρει να εργαστεί εδώ. Το 52% δήλωσε πως επιθυμεί να εργαστεί σε μεγάλη πολυεθνική η Ελληνική εταιρεία. Από την πλευρά τους οι Ελληνικές επιχειρήσεις απάντησαν σε ποσοστό 83% πως σκοπεύουν να κάνουν άμεσα προσλήψεις και μάλιστα το 51% σκοπεύει να δώσει και κίνητρα επαναπατρισμού. Είναι πολύ ελπιδοφόρο λοιπόν το γεγονός πως η μη κερδοσκοπική αυτή πρωτοβουλία φαίνεται να λύνει τον γόρδιο δεσμό της επικοινωνίας των επιστημόνων μας του εξωτερικού με την εγχώρια αγορά εργασίας. Ευχής έργο όλα αυτά τα Ελληνόπουλα που ξενιτεύτηκαν λόγω της κρίσης να επιστρέψουν στην πατρίδα τους και να βοηθήσουν στην ανάκαμψη της, ανταποδίδοντας κατά κάποιον τρόπο τα ωφέλη των δωρεάν σπουδών τους εδώ. Η υποστήριξη της κυβέρνησης στο project δείχνει αμέριστη.. Ο πρωθυπουργός κ. Μητσοτάκης, με το να προλογίσει την αναλυτική παρουσίαση των στόχων του Ελληνισμού Εν Δράσει, δείχνει το ζωηρό προσωπικό του ενδιαφέρον για την επιτυχία του εγχειρήματος και διαβεβαιώνει για “την συμπαράσταση της πολιτείας”. Είναι ευτύχημα πως όλο και περισσότεροι δείχνουν να συνειδητοποιούν πως δεν έχουμε την πολυτέλεια να επιτρέπουμε στα καλύτερα μυαλά της χώρας να προσφέρουν την επιστημοσύνη και τα ταλέντα τους σε ξένα κράτη. Είναι μία αιμορραγία οδυνηρή για όλους, το κράτος, την κοινωνία, τους νέους και τις οικογένειες τους και πρέπει να σταματήσει και να αντιστραφεί άμεσα.

Περισσότερα
Advertisement

Ροή ειδήσεων

Advertisement

Αυτή την εβδομάδα