Connect with us

Άρθρα-Συνεργασίες

Δεν είναι κερδοσκοπία, αισχροκέρδεια είναι…

Published

on

Του Διονύση Ζακυνθινού

Για να λέμε τα πράγματα με το όνομα τους, μέχρι την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές, ο Πούτιν δεν έχει κλείσει τις στρόφιγγες του φυσικού αερίου.

Παρά τις κυρώσεις που επιβλήθηκαν από τη Δύση στη Μόσχα, εν μέσω του πολέμου στην Ουκρανία, η παροχή του έως τώρα είναι απρόσκοπτη.
Επομένως, είναι προφανές ότι η εκτόξευση των τιμών στην ενέργεια είναι σε μεγάλο βαθμό το προϊόν μιας απροκάλυπτης αισχροκέρδειας. Όχι κερδοσκοπίας.
Στο σημείο αυτό, ας κάνουμε μια απαραίτητη διευκρίνιση. Άλλο η κερδοσκοπία, άλλο η αισχροκέρδεια. Η κερδοσκοπία είναι απολύτως θεμιτή και συνιστά την κινητήρια δύναμη της ελεύθερης οικονομίας. Η αποκόμιση κέρδους είναι ο αντικειμενικός σκοπός κάθε επαγγελματικής ή επιχειρηματικής δραστηριότητας. Όταν όμως αυτή αγγίζει ή υπερβαίνει τα όρια της αυθαιρεσίας, η κερδοσκοπία δίνει τη θέση της στην αισχροκέρδεια.
Δεν χρειάζεται να είσαι ειδικός για να αντιληφθείς ότι (σε πολλές των περιπτώσεων) πίσω από την ακρίβεια που έχει ενσκήψει κρύβεται η αισχροκέρδεια, την οποία ουκ ολίγοι συγχέουν με την κερδοσκοπία.
Το πακέτο μέτρων που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης για την αντιμετώπιση της ακρίβειας είναι ένα σωστό βήμα στην ορθή κατεύθυνση. Ωστόσο, θα πρέπει να το ακολουθήσουν κι άλλα, με πρώτο αυτό της ενεργοποίησης των ελεγκτικών μηχανισμών.
Επιπροσθέτως, είναι απαραίτητη η ενίσχυση της καταναλωτικής συνείδησης. Καθότι και ο καταναλωτής έχει κι αυτός το δικό του μερίδιο ευθύνης για την πάταξη των φαινομένων της αισχροκέρδειας, είτε γυρίζοντας την πλάτη του σ’ αυτά είτε προχωρώντας σε σαφείς και τεκμηριωμένες καταγγελίες.
Άλλωστε, ο Συνήγορος του Καταναλωτή ακριβώς αυτόν τον ρόλο υπηρετεί.
Λέγεται συχνά ότι η αγορά έχει την ικανότητα να αυτορυθμίζεται. Καμία αντίρρηση. Όμως, η αγορά δεν είναι μια γενική και αόριστη έννοια. Αγορά είναι οι πάσης φύσεως επαγγελματίες και επιχειρήσεις, οι καταναλωτές. Αναπόσπαστο μέρος της, δηλαδή, ως βασικό συστατικό της, είναι ο ανθρώπινος παράγοντας.
Υπό την έννοια αυτή, η αγορά είμαστε επί της ουσίας εμείς, είτε από τη θέση του πωλητή είτε από την αντίστοιχη του καταναλωτή. Ως εκ τούτου, οφείλουμε στο μέτρο που μάς αναλογεί να αυξήσουμε την ικανότητα της να αυτορυθμιστεί μετά και από το τελευταίο πρωτοφανές κύμα ακρίβειας. Συν Αθηνά και χείρα κίνει.

Ροή ειδήσεων

Advertisement