Άρθρα-Συνεργασίες
ΕΛΙΣΣΑΙΟΣ ΒΓΕΝΟΠΟΥΛΟΣ: Σασμός- Σεισμός, που ανατρέπει το τηλεοπτικό ανάγλυφο
Δημοσιεύθηκε
1 έτος πρνστις

Το βιβλίο τείνει να γίνει μονάδα μέτρησης ποιότητας και σοβαρότητας του προγράμματος του κάθε καναλιού, είτε σαν πρωτογενές προϊόν, σε εκπομπές με θέμα το βιβλίο και τους δημιουργούς του, είτε σαν βάση σεναρίων για τη δημιουργία σίριαλ, τηλεταινιών κι άλλων τηλεοπτικών προγραμμάτων.
Όταν ετοιμάζεται μια τηλεοπτική παραγωγή βασισμένη σε κάποιο βιβλίο όλοι οι συντελεστές αλλάζουν ‘’συχνότητα’’. Οι πάντες αντιλαμβάνονται, ότι πρέπει να ‘’βάλουν τα καλά τους’’, να δώσουν τον καλύτερό τους εαυτό, από την παραγωγή μέχρι και τον τελευταίο βοηθό και το τελευταίο σκριπτ.
Πριν απ’ όλους ο τηλεοπτικός σταθμός ο οποίος θα προβάλει τη σειρά, γνωρίζει ότι θα πρέπει να δώσει αρκετά χρήματα για να έχει ένα αξιοπρεπές αποτέλεσμα το οποίο θα είναι η αιχμή για να κερδίσει κάποιους πόντους στις εξουθενωτικές μετρήσεις, αλλά κυρίως θα του προσδώσει κύρος, αίγλη και σοβαρότητα στο τηλεοπτικό παιχνίδι και στο αδηφάγο κοινό.
Μετά η παραγωγός εταιρεία που καταλαβαίνει ότι πρέπει δώσει χρόνο και χρήμα στους συντελεστές για να ικανοποιήσουν τους στόχους ενός τέτοιου εγχειρήματος.
Αλλά και το καλλιτεχνικό επιτελείο σκηνοθέτες, ηθοποιοί, φωτιστές, μοντέρ, επιμελητές ρούχων, ντεκόρ, μακιγιέρ και όλοι οι υπόλοιποι κάνουν μια ανομολόγητη σύμβαση που λέει ότι, εδώ πρέπει να δουλέψουμε σοβαρά και με σεβασμό. Κάπως έτσι θα μπήκαν στο χορό, στα πλατό, στα χωριά και θα πήραν τα βουνά της Κρήτης και οι συντελεστές του ‘’Σασμού’’.
«Πάρε την κοπελιά μας και αλαργέψετε αμέσως από την Κρήτη. Δεν θα αργήσει να γίνει κι άλλο κακό. Φύγετε…» Μια μάνα μαζί με την κόρη της, εν μία νυκτί, εξαφανίζονται από προσώπου γης. Ένα κλειδί μένει κρεμασμένο στην πρόκα του τοίχου και μια μαντινάδα στέκει ατελείωτη.
Όρη και θάλασσες, τραγούδια και κατάρες, οργή και χάδι. Μέσα στις αντιθέσεις της φωτιάς, οι άνθρωποι χτίζουν τα όνειρά τους. Ωστόσο, η θέληση και το πάθος δεν αρκούν. Τα πάντα μπορούν να ανατραπούν ακαριαία. Ένας κύκλος αίματος συνεχίζεται και η παλιά βεντέτα, σαν εφιάλτης, σκορπά τον τρόμο ανάμεσα σε δυο χωριά της Κρήτης.
Οι λέξεις ποτέ δεν είχαν αρκετή δύναμη για να περιγράψουν τόσο ακραία συναισθήματα. Τι θα μπορούσε να επιφέρει τη συμφιλίωση, τον πολυπόθητο Σασμό; (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου.)
Από την σειρά εποχής <<Άγριες Μέλισσες>> κοιτώντας προς τα πίσω στη χρυσή δεκαετία του ’90 θα βρούμε το <<Νησί>> βασισμένο στο βιβλίο της Βικτόρι Χίσλοπ θα βρεθούμε στο ξέφωτο με την Πρόβα Νυφικού, το Τρίτο Στεφάνι και την Αγάπη που άργησε μια μέρα. Ψάχνοντας θα φτάσουμε στην υποδειγματική μεταφορά του μυθιστορήματος του Μ. Καραγάτση <<Το Δέκα>> σε σκηνοθεσία της Πηγής Δημητρακοπούλου, με σπάνιες ερμηνείες, με την ατμοσφαιρική μουσική (Ελένη Καραΐνδρου) το οποίο ήταν ένα τηλεοπτικό προϊόν υψηλής αισθητικής και μοναδικό στο είδος του.
”Σασμός” λοιπόν, είναι η νέα σειρά του Alfa βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Σπύρου Πετρουλάκη. Όμορφες περιγραφές που απλώνουν τα δεσμά στον υπομονετικό αναγνώστη και χρώματα, ακούσματα, μυρωδιές, ήχοι τον ταξιδεύουν στης Κρήτης τα κρυμμένα μυστικά. Χαρακτήρες ολοκληρωμένοι με λεπτομέρειες που τους προσδίδουν αυθεντικότητα και ρεαλισμό. Γοργή πλοκή με ανατροπές και γεγονότα που κρατούν αμείωτο το ενδιαφέρον σε όλη τη διάρκεια του βιβλίου.
Κατ’ αρχάς να πούμε ότι η σειρά κινείται σε καλό επίπεδο παραγωγής, ικανοποιητικό καλλιτεχνικής διεύθυνσης και πιστεύουμε ότι για την πολύπαθη τηλεόρασή μας τέτοιες παραγωγές βοηθούν να ξεκολλήσουμε από τον βάλτο των ριάλιτι, και των ανόητων τηλεοπτικών προγραμμάτων. Χαιρόμαστε ακόμα περισσότερο όταν σειρές όπως ο ‘’Σασμός’’ βασίζονται σε βιβλία, έχουν δηλαδή μια καλή σεναριακή βάση.
Ο ‘’Σασμός’’ όπως σχεδόν όλες οι καθημερινές σειρές ψάχνει εναγωνίως για χρόνο. Έτσι παρατηρούμε το σενάριο να είναι χαλαρό και να υπάρχουν ανούσιες σκηνές που δεν προωθούν ούτε την ανέλιξη της ιστορίας, ούτε την ολοκλήρωση των χαρακτήρων, ούτε τη δράση και την ανάπτυξη της υπόθεσης. Κάποιες σκηνές θα μπορούσαν να λείπουν ολόκληρες, κάποιες άλλες θα έπρεπε να είναι πιο μαζεμένες και κάποιες άλλες πιο περιεκτικές. Οι περισσότερες ερωτικές σκηνές είναι αμήχανες και τις αποτελειώνει το χωρίς πυξίδα μοντάζ. Πολλές σκηνές ολοκληρώνονται πριν πέσει το ψαλίδι του μοντέρ κι έτσι παρατηρούμε, ενώ έχουμε κατά βάση καλές ερμηνείες από την πλειονότητα των ηθοποιών, χάριν της απεγνωσμένης αναζήτησης χρόνου να υπάρχουν ουρές πλάνων και να μένουν οι ηθοποιοί μετέωροι, αμήχανοι και εκτεθειμένοι. Αλλά αυτή την αγωνία ανεύρεσης χρόνου λίγο πολύ τη συναντούμε σχεδόν σε όλες τις καθημερινές σειρές. Οι πιεστικοί χρόνοι των γυρισμάτων είναι αυτοί που απαιτούν τα εξωτερικά γυρίσματα να είναι κατά βάση ντάλα μεσημέρι. Έτσι βλέπουμε ελάχιστες σκηνές γυρισμένες το πρωί ή το απόγευμα που έχει βάλει ο Θεούλης το χεράκι του και είναι τα πράγματα, τα τοπία, τα πρόσωπα ακόμα και τα βλέμματα να είναι πιο ήμερα, πιο γλυκά, πιο όμορφα.
Παρά τις ευγενείς προσπάθειες, η πίεση του ζητούμενου χρόνου είναι εμφανής σε όλες τις παραμέτρους της σειράς. Οι συντελεστές δεν αξιοποιούν την στέρεα δομημένη ιστορία, έτσι κι αλλιώς η ιστορία του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας έχει ειπωθεί χιλιάδες φορές και θα ειπωθεί άλλες τόσες ακόμα, για τη δημιουργία ατμόσφαιρας η οποία θα συνοδεύει τη σειρά μέχρι το τέλος της και θα παρασύρει τις αισθήσεις, το θυμικό μας, το συναίσθημα και τη βούλησή μας να δούμε όλη τη σειρά.
Ο χρόνος και οι πρόβες φαίνεται ότι λείπουν και στους πολύ καλούς ηθοποιούς, οι σκηνές του Αυγουστίδη με την Χριστίνα Χειλά Φαμέλη είναι πειστικές όταν δεν τραβούν σε διάρκεια περισσότερο από ότι πρέπει και περισσότερο από αυτά που έχουν να ‘’πουν’’.
Να υπογραμμίσουμε την εξαίρετη Όλγα Δαμάνη στο ρόλο της γιαγιάς, στης οποίας το πρόσωπο γράφονται όλα όσα έχουν υπομείνει οι οικογένειες στο πέρασμα των χρόνων, καθώς και την λεπτεπίλεπτη και εύθραυστη Μαρίνα Βρουλάκη της Μαρίας Πρωτόπαππα .
Οι ερμηνείες σε κάθε περίπτωση συγκαταλέγονται στα θετικά της σειράς του ‘’Σασμού’’, αλλά είμαστε ακόμα στα πρώτα επεισόδια θα επανέλθουμε όταν όλα θα έχουν βρει τον δρόμο, τον ρυθμό, ελπίζουμε και τον ‘’χρόνο’’ τους.
Σχετικά θέματα
-
ΕΛΙΣΣΑΙΟΣ ΒΓΕΝΟΠΟΥΛΟΣ: Παρίσι Ξανά
-
ΕΛΙΣΣΑΙΟΣ ΒΓΕΝΟΠΟΥΛΟΣ: Ενότητα «Χάρτινοι Ήρωες»- Μπλέκ ή «Απάνω τους ωρέ Έλληνες»
-
ΕΛΙΣΣΑΙΟΣ ΒΓΕΝΟΠΟΥΛΟΣ: Ουδέν Νεώτερον από το Δυτικόν Μέτωπον
-
ΕΛΙΣΣΑΙΟΣ ΒΓΕΝΟΠΟΥΛΟΣ: Περιμένοντας τα ΟΣΚΑΡ
-
ΕΛΙΣΣΑΙΟΣ ΒΓΕΝΟΠΟΥΛΟΣ: Η Αφροδίτη με τη γούνα
-
ΕΛΙΣΣΑΙΟΣ ΒΓΕΝΟΠΟΥΛΟΣ: Τα Πνεύματα του Ινισέριν- Με τον νου και την ψυχή στην Τραγωδία των Τεμπών

Τη Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Δυτικής Ελλάδας, επισκέφθηκε χθες ο Διοικητής του ΚΕΤΧ, ταξίαρχος Ευάγγελος Τούντας, όπου συναντήθηκε με τον Γενικό Αστυνομικό Διευθυντή, Υποστράτηγο Απόστολο Μαρτζάκλη, τον Βοηθό του, Ταξίαρχο Κωνσταντίνο Κακούση και τον Διευθυντή της Διεύθυνσης Αστυνομίας Αχαΐας, Ταξίαρχο Θεόδωρο Τσάτσαρη. Η επίσκεψη πραγματοποιήθηκε με αφορμή την πρόσφατη ανάληψη των καθηκόντων του Ανώτερου Διοικητή Φρουράς ΚΕΤΧ Πατρών, με επισημάνσεις από τις δυο πλευρές για τη συνεργασία των Σωμάτων Ασφαλείας και των Ενόπλων Δυνάμεων, η οποία, όπως αναφέρεται, αποτελεί πυλώνα σταθερότητας και κοινωνικής ευημερίας θα συνεχίσει να είναι ουσιαστική και αποτελεσματική.
Άρθρα-Συνεργασίες
ΑΠΟΨΗ: Στις 21 Μαΐου… απαντάμε για τη ζωή μας
Δημοσιεύθηκε
1 ημέρα πρνστις
30 Μαρτίου 2023 18:00
Οι εκλογές που έρχονται ανήμερα των Αγίου Κωνσταντίνου και Ελένης, είναι σημαντικές. Όχι πως υπάρχουν και… αδιάφορες εκλογές, ειδικά τα τελευταία χρόνια, όπου οι κρίσεις και οι αγωνίες, διαδέχονται η μία την άλλη. Αν το καλοσκεφθούμε, τα «χρόνια της αθωότητας» τελείωσαν το 2009. Η πρώτη δεκαετία του 2000, με τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας και την μεγάλη ευδαιμονία, προ και μετά των Αγώνων, μοιάζει πια με μία… άλλη εποχή. Έχουν περάσει 14 χρόνια. Όχι και τόσο λίγα, όμως όχι και τόσο πολλά. Φαίνεται όμως σαν να έχει περάσει ένας αιώνας. Από το 2010 και μετά, όλα άλλαξαν. Βίαια. Απότομα. Οδυνηρά.
Και φτάσαμε στο 2023, περνώντας διαρκώς από το «δόξα τω Θεώ» στο «βοήθα Παναγιά». Δημιουργώντας, μεταξύ άλλων, πολλούς μύθους που αποδείχτηκαν… απάτες (ή αυταπάτες). Θυμάστε το δίλημμα «μνημόνιο – αντιμνημόνιο»; Θυμάστε την έξοδο από την Ευρώπη και τις «εφόδους στο νομισματοκοπείο»; Θυμάστε το δημοψήφισμα και την δραματική διαπραγμάτευση στις Βρυξέλλες; Και μετά, όμως: Θυμάστε την πολιορκία του Έβρου από χιλιάδες μετανάστες που «έσπρωχναν» οι Τούρκοι στην χώρα μας; Θυμάστε το «μένουμε σπίτι», τον φόβο του κορωνοϊού, το αντιεμβολιαστικό κίνημα και όλα τα υπόλοιπα;
Και τι ζούμε σήμερα; Έναν πόλεμο που συνεχίζεται μέσα στην Ευρώπη, μία ακρίβεια και έναν πληθωρισμό που τρώει τα εισοδήματα, αλλά και τον κίνδυνο μίας νέας τραπεζικής αποσταθεροποίησης.
Για την Ελλάδα όλων των τελευταίων ετών, οι εκλογές μοιάζουν να αποκτούν υπαρξιακή διάσταση. Είναι μία επιλογή που καθορίζει πολύ περισσότερα από τον ιδεολογικό προσανατολισμό – θεωρητικά τουλάχιστον – μίας κυβέρνησης.
Τι κράτος θέλουμε; Ποια είναι η θέση της Ελλάδας στον κόσμο; Πιστεύουμε σε ισχυρούς θεσμούς; Πιστεύουμε ότι η χώρα μας πρέπει να έχει ισχυρή άμυνα και ισχυρή εξωτερική πολιτική; Αυτά είναι κάποια από τα ερωτήματα που θα απαντήσουμε με τη ψήφο μας. Δεν αποφασίζουμε απλά για μία κυβέρνηση, αλλά για τον τρόπο που ζούμε και θέλουμε να ζήσουμε. Πέρα από τις ρητορικές των κομμάτων λοιπόν, στις 21 Μαΐου, ο καθένας θα κληθεί να απαντήσει στην κάλπη για την ζωή του…

Το γεγονός πως ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε χθες εκλογές στις 21 Μαΐου, είναι η καλύτερη απόδειξη ότι οι ίδιοι λογικοί συνειρμοί που γίνονταν από πολλούς, γίνονταν και από τον πρωθυπουργό της χώρας.
Και αυτό γιατί, οι δύο ημερομηνίες που θεωρούνταν ως πιο πιθανές μετά την τραγωδία στα Τέμπη, δηλαδή η 21η και η 28η Μαΐου, αποτελούσαν στην πραγματικότητα, λογικές σκέψεις που έκαναν πολιτικά στελέχη και δημοσιογράφοι, λογαριάζοντας διάφορες παραμέτρους.
Από τη στιγμή που ο Απρίλιος «βγήκε» από τη μέση ως μήνας εκλογών και ο ίδιος ο πρωθυπουργός είχε μιλήσει για εκλογές τον Μάιο, υπήρχαν τέσσερις διαθέσιμες Κυριακές: 7, 14, 21 και 28. Οι δύο πρώτες ημερομηνίες είχαν «προβλήματα». Το κυριότερο αφορούσε τον χρόνο κατά τον οποίο θα έπρεπε να κλείσει η Βουλή και ο οποίος δεν επαρκούσε για την κατάθεση των νομοσχεδίων που σχεδίαζε η κυβέρνηση να ψηφιστούν πριν τις εκλογές. Υπήρχε όμως και ένα ζήτημα με το ενδεχόμενο οι δεύτερες εκλογές να πέσουν πάνω ή πολύ κοντά στις πανελλαδικές εξετάσεις και αυτό ήταν κάτι που έπρεπε να αποφευχθεί. Έτσι, οι λογικές πιθανότητες οδηγούσαν στις δύο δεύτερες ημερομηνίες. Τελικά, ο πρωθυπουργός επέλεξε την 21η Μαΐου για έναν ακόμα λόγο που δεν ξέραμε ή δεν είχαμε υποψιαστεί. Στις 10 και 11 Ιουλίου θα γίνει η Σύνοδος του ΝΑΤΟ και η Ελλάδα καλό θα ήταν να έχει τελειώσει με τις εκλογές (και τις δεύτερες), ώστε να εκπροσωπηθεί από μία «κανονική» και όχι μία «υπηρεσιακή» κυβέρνηση. Και επίσης, οι αρχές Ιουλίου (μάλλον στις 2) είναι ακόμα μία καλή περίοδος να γίνουν εκλογές, καθώς από τα μέσα Ιουλίου και μετά, η θερινή ραστώνη επισκιάζει τα πάντα.
Χωρίς να ξέρει κανείς τι θα… βγάλει η κάλπη της 21ης Μαΐου λοιπόν, το πιθανότερο είναι πως μπήκαμε και επίσημα πλέον σε ένα μακρύ και σημαντικό τετράμηνο, στο οποίο η πολιτική ένταση θα «χτυπάει κόκκινο».
Ροή ειδήσεων
Πέτρος Κόκκαλης από την Πάτρα: “Τα προβλήματα του ποδοσφαίρου δεν λύνονται με φούστες”
ΠΟΕ-ΟΤΑ: Παραμονή των συμβασιούχων και μετατροπή των συμβάσεων σε ΙΔΑΧ
Άνοιξε το TAXISnet για τις φορολογικές δηλώσεις 2023, άμεσα οι επιστροφές φόρου
Πάτρα: Πυρκαγιά σε Ελαιώνα στο Παυλόκαστρο
Βουγιουκλάκη: Στην αντεπίθεση ο γιος της Αλίκης – Απαντά με αγωγή στον Γιώργο Λιάνη
Νεκρός λοχαγός – Κατέρρευσε κατά τη διάρκεια εκπαίδευσης
Ο Θεμιστοκλής – Ανδρέας Μπάκας στον Μητροπολίτη Πατρών
Ο γάμος Κωνσταντακόπουλου με το CVC για Πύλο και με τη Fraport για Καλαμάτα
Τέλος τα μέτρα για τον covid–Κανονικά θα υπολογίζονται οι απουσίες για τους μαθητές που νοσούν
Αυτός είναι ο 78χρονος που βίαζε την 16χρονη βαφτισιμιά του
Αυτή την εβδομάδα
-
Πάτρα - Δ. Ελλάδα4 ημέρες πρν
ΠΑΤΡΑ: Ιδού πως κατάντησαν την Mercedes ιδιοκτήτη αλυσίδας καφέ! Αυτόν τον Πατρινό “χτύπησαν” άγνωστοι
-
Υγεία6 ημέρες πρν
Οι παγίδες και τα μυστικά της νηστείας-Συστάσεις επιστημόνων στους καταναλωτές για να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί την περίοδο της Σαρακοστής
-
Πάτρα - Δ. Ελλάδα3 ημέρες πρν
Πάτρα: Λουκέτο σε πασίγνωστο εμπορικό κατάστημα του κέντρου
-
Χωρίς κατηγορία3 ημέρες πρν
Πάτρα: Πέθαναν και κηδεύονται την Τετάρτη (29/3)
-
Ελλάδα5 ημέρες πρν
Θρήνος για την 22χρονη Πέννυ
-
Πάτρα - Δ. Ελλάδα2 ημέρες πρν
Πάτρα: Πέθαναν και κηδεύονται την Πέμπτη (30/3)
-
Τοπική αγορά3 ημέρες πρν
Τέλος εποχής για εταιρεία που αναπτύχθηκε στην Κάτω Αχαΐα
-
Ελλάδα6 ημέρες πρν
Με έμφραγμα στο νοσοκομείο πασίγνωστος τραγουδιστής – Η κατάσταση της υγείας του