Σάββατο 4 Φεβρουαρίου 2023
Connect with us

Άρθρα-Συνεργασίες

ΑΠΟΨΗ: Εργάτες γης και ελληνική αγροτική παραγωγή

Δημοσιεύθηκε

στις

 

 

Ένα από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι αγρότες στις μέρες μας είναι η έλλειψη εργατικών χεριών. Και όταν μιλάμε για «έλλειψη χεριών», αναφερόμαστε σε έλλειψη ξένων εργατών γης, καθώς όπως είναι γνωστό, ελάχιστοι είναι πλέον οι Έλληνες που είναι διατεθειμένοι να εργαστούν σε αγροτικές εργασίες.

Το ερώτημα τέθηκε στον Κυριάκο Μητσοτάκη κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου στην Πάτρα την περασμένη Τετάρτη και η απάντηση που δόθηκε ήταν πως γίνεται μία προσπάθεια μέσω διακρατικών συμφωνιών, να αυξηθεί ο χρόνος παραμονής ξένων εργατών γης στην Ελλάδα. Ο Πρωθυπουργός ανέφερε και κάτι άλλο όμως, που είναι και η «βάση» του προβλήματος: Είναι ζήτημα μεροκάματων. Όταν ο ξένος εργάτης παίρνει 30 ή 35 ευρώ μεροκάματο στην Ελλάδα και μπορεί να βρει 80 ευρώ σε κάποια άλλη χώρα (Ισπανία, π.χ.), τότε θα επιλέξει να πάει στην Ισπανία. Ο Βαλκάνιος εργάτης λοιπόν, μπορεί πολύ πιο εύκολα πλέον να βρει καλύτερα μεροκάματα σε άλλες χώρες και να μην προτιμήσει την Ελλάδα.

Αντέχει όμως ο Έλληνας παραγωγός να πληρώνει 80 και 100 ευρώ, μεροκάματο; Σαφώς και όχι. Και δεν αντέχει γιατί δεν πουλάει το προϊόν του σε τιμές που να μπορούν να καλύπτουν αυτά τα κόστη. Κάπως έτσι λοιπόν, μπαίνουμε σε έναν φαύλο κύκλο, στο τέλος του οποίου θα γυρίσουμε στη μόνη ουσιαστική συζήτηση που μπορεί να γίνει για την ελληνική αγροτική παραγωγή. Ο μόνος τρόπος να γίνει η ελληνική παραγωγή ανταγωνιστική είναι, οι μικροί κλήροι να ενωθούν και οι μεμονωμένες καλλιέργειες να αποκτήσουν μαζικότητα, αλλά και να αξιοποιηθούν όλες οι σύγχρονες τεχνολογίες για καλύτερα προϊόντα σε πιο φτηνές τιμές παραγωγής. Αν αυτά δεν συμβούν, ο αγροτικός τομέας θα συνεχίσει να «φυτοζωεί» και οι Έλληνες αγρότες θα περιμένουν εργαζόμενους από τρίτες χώρες για να μαζέψουν τις σοδειές τους…

 

Άρθρα-Συνεργασίες

Oι προτάσεις για το πρώην 409

Δημοσιεύθηκε

στις

 

ΤΗΣ ΚΑΤΕΡΙΝΑΣ ΣΟΛΩΜΟΥ (*)

Είναι σαφές ότι το κληροδότημα, που αφορά το πρώην 409, προβλέπει ρητά ότι το κτίριο θα χρησιμοποιείται για τις υγειονομικές ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων.
Σήμερα έχουμε ένα εγκαταλελειμμένο κτίριο αναξιοποίητο, 5. 500τ.μ. στη πόλη, ενώ η συγκεκριμένη δομή δημοπρατείται προς ενοικίαση στις 22/02/2023 από τις υπηρεσίες Ενόπλων Δυνάμεων (Υπηρεσία Αξιοποίησης Ακίνητης Περιουσίας Ένοπλων Δυνάμεων).
Η δημοπρασία προβλέπει παραχώρηση του κτιρίου σε ιδιώτες (50+20χρόνια) για εμπορική χρήση με αρχικό μηνιαίο μίσθωμα περί τις 18.000 ευρώ και με απαλλαγή ενοικίου για τα πρώτα δύο έτη σαν συμβολή στο κόστος ανακατασκευής.
Το ερώτημα που τίθεται πρώτο, είναι πως οι κρατικές υπηρεσίες ξεπέρασαν τους όρους του κληροδοτήματος Μαραγκοπούλου και προχωρούν στη διαδικασία αυτή.
Προβλέπεται μετά πάροδο ετών η άρση των όρων του κληροδοτήματος ή οι νομικές υπηρεσίες βρήκαν κάποιο παράθυρο για την δημοπρασία;
Εκτιμώ πως θα πρέπει να γίνουν παρεμβάσεις για την ακύρωση του διαγωνισμού και την αξιοποίηση του κτιρίου προς την κατεύθυνση της κάλυψης αναγκών για υγειονομικές δομές, που μπορεί να είναι:
1) Δημιουργία Κέντρου Υγείας αστικού τύπου με τμήμα επειγόντων και ημερήσιας νοσηλείας.
2) Λειτουργία μονάδας φροντίδας ασθενών τελικού σταδίου.
3) Ανάπτυξη μονάδων για ασθενείς με ψυχιατρικά νοσήματα
Μια ακόμη πιθανή εκδοχή, που θα πρέπει να εξετασθεί, είναι η παραχώρηση στο Δήμο Πατρέων (όπως του Λαδόπουλου), όπου στην περίπτωση αυτή, η δημοτική αρχή πρέπει να αποφασίσει για την χρήση του, με διάλογο με τους φορείς της πόλης, ώστε η χρήση του να αποδώσει πολλαπλά οφέλη για την πόλη μας.
Συνεπώς όλοι οι φορείς, συντεταγμένα, πρέπει να υψώσουμε φωνή αντίδρασης, για να σταματήσει η δημοπράτηση και να έχει αίσιο τέλος η διεκδίκηση.
(*) Καθηγήτρια Ιατρικής Πανεπιστημίου Πατρών, Αν. Τομεάρχης Υγείας ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝ.ΑΛ., αντιπρόεδρος Δημοτικού Συμβουλίου Πατρέων)

 

 

Περισσότερα

Άρθρα-Συνεργασίες

ΑΠΟΨΗ: Ένα παράθυρο ευκαιρίας (και) για το ΠΑΣΟΚ

Δημοσιεύθηκε

στις

 

 

Όπως γράψαμε και χθες, αυτή η «λευκή αποχή» του ΣΥΡΙΖΑ από τις ψηφοφορίες στη Βουλή, πρακτική βγαλμένη από τα… εγχειρίδια των σχολικών διαμαρτυριών, αποτελεί μία σαφέστατη «στροφή» του Αλέξη Τσίπρα προς την αριστερή δεξαμενή ψηφοφόρων, αυτή δηλαδή που έχασε μετά το δημοψήφισμα και το τρίτο μνημόνιο, το 2015. Πιθανότατα, στην Κουμουνδούρου εκτιμούν ότι εάν επανακτήσουν ένα σημαντικό τμήμα αυτής της «δεξαμενής», τότε ίσως μπορούν να αυξήσουν σημαντικά τη συσπείρωση και να μειώσουν τη διαφορά με τη ΝΔ.

Ταυτόχρονα όμως, αυτή η πολιτική επιλογή δείχνει να απομακρύνει τον ΣΥΡΙΖΑ από τον μεσαίο χώρο και να «χαρίζει» τους κεντρώους μετριοπαθείς πολίτες στη ΝΔ κατά κύριο λόγο, αλλά και στο ΠΑΣΟΚ.  Συνιστά λοιπόν αυτή η απόφαση του Αλέξη Τσίπρα μία επιστροφή στον χαρακτήρα που είχε ο ΣΥΡΙΖΑ το 2015 και τελικά, ένα στρατηγικό λάθος που θα το πληρώσει; Ή μήπως είναι η μόνη επιλογή που είχε στα χέρια του προκειμένου να προσπαθήσει για ένα εκλογικό αποτέλεσμα που θα του επιτρέψει να διατηρήσει την ηγεμονία του στον κεντροαριστερό χώρο ακόμα και μετά από μία πιθανή ήττα;

Προφανώς, όλα τα σενάρια είναι ανοικτά και όλες οι πιθανές εξηγήσεις είναι αποδεκτές, έως ότου φτάσουμε στην αλήθεια της κάλπης, τη μοναδική αδιαπραγμάτευτη αλήθεια.

Ωστόσο, αυτή τη στιγμή τουλάχιστον, διαφαίνεται ένα παράθυρο ευκαιρίας, όχι μόνο για τη ΝΔ, αλλά και για το ΠΑΣΟΚ του Νίκου Ανδρουλάκη, να ενισχύσει τις δυνάμεις του. Και μάλιστα, σε μία χρονική στιγμή που το κόμμα έδειχνε να «ξεφουσκώνει» και να αγωνίζεται για να διατηρήσει διψήφιο ποσοστό (σύμφωνα με τις δημοσκοπήσεις).

Πάντως, δεδομένου ότι μέχρι τις εκλογές έχουμε περίπου 2 μήνες μπροστά μας (ή και παραπάνω), όπως ήδη έχουμε γράψει, υπάρχουν ακόμα «πολλές στροφές» μέχρι την τελική ευθεία. Γι’ αυτό και είναι μάλλον βέβαιο πως έχουμε πολλά ακόμα να δούμε και να ακούσουμε…

Περισσότερα

Άρθρα-Συνεργασίες

ΕΛΙΣΣΑΙΟΣ ΒΓΕΝΟΠΟΥΛΟΣ: Το Στέμμα – The Crown 

Δημοσιεύθηκε

στις

 

Η αβάσταχτη ανία της μοναρχίας 

Θα είμαι αυταρχική, 

αυτή είναι η δουλειά μου. 

Και ο Θεός θα με συγχωρέσει,

 αυτή είναι η δική του δουλειά. 

Μεγάλη Αικατερίνη.

 

Οι προβολές της πέμπτης σεζόν του «The Crown» κατευόδωσαν την βασίλισσα Ελισάβετ στο μεγάλο της ταξίδι. Η νέα περίοδος της σειράς  που ακολουθεί τη ζωή του βρετανικού στέμματος, βρίσκεται ήδη στον αέρα του Netflix και σε αυτή πέρα από την ταραχώδη για τη βασιλική οικογένεια δεκαετία του ‘90, βλέπουμε και νέους ηθοποιούς στους βασικούς ρόλους. Στο ρόλο της Ελισάβετ στα νέα  επεισόδια της καινούργιας περιόδου  μετά την Κλερ Φόι και την Ολίβια Κόλμαν εμφανίζεται η Ιμέλντα Στόντον.

Το καστ αλλάζει κάθε δύο σεζόν, όπως έχουν αποφασίσει οι υπεύθυνοι της σειράς με αυτόν τον τρόπο εκτός των άλλων υπογραμμίζεται και  το πέρασμα του χρόνου. Αυτό σημαίνει ότι η Olivia Colman, ο Josh O’Connor και η Emma Corrin έχουν ολοκληρώσει τη θητεία τους, κάνοντας χώρο για μια νέα ομάδα ηθοποιών που ανέλαβε. Η Imelda Staunton όπως προαναφέραμε , παίρνει το στέμμα ως βασίλισσα Ελισάβετ, ενώ ο ο High Sparrow Jonathan Pryce θα υποδυθεί τον πρίγκιπα Φίλιππο. Ακόμα εμφανίζεται η Lesley Manville ως πριγκίπισσα Margaret (που παίρνει τη θέση της Helena Bonham Carter) και τον Dominic West ως πρίγκιπα Κάρολο. Την Έμα Κόριν στο ρόλο της Νταϊάνα, πριγκίπισσας της Ουαλίας διαδέχεται η Elizabeth Debicki, η οποία τελευταία φορά την είδαμε ως Kat στο Tenet του Christopher Nolan. «Είναι πραγματικό προνόμιο και τιμή μου να συμμετέχω σε αυτή την αριστουργηματική σειρά, η οποία με έχει καθηλώσει απόλυτα από το πρώτο επεισόδιο», δήλωσε η ηθοποιός για τον ρόλο της. 

Κάθε σεζόν του «The Crown» καλύπτει περίπου μια δεκαετία. Σ’ αυτή τη σεζόν έχουμε πολλά και σημαντικά γεγονότα. Την εκφώνηση ομιλίας της βασίλισσας για την 40ή επέτειο από την ενθρόνισή της, στην οποία χαρακτήρισε τη χρονιά εκείνη ως το «annus horribilis». Σ’ αυτήν την δεκαετία η βασίλισσα βίωσε τη διάλυση τριών γάμων των παιδιών της: τον χωρισμό του πρίγκιπα Άντριου και της Σάρα Φέργκιουσον, το διαζύγιο της πριγκίπισσας Άνα από τον Μαρκ Φίλιπς, και τον χωρισμό του πρίγκιπα Καρόλου και της πριγκίπισσας Νταϊάνα.

Η πυρκαγιά στο Κάστρο του Ουίνδσορ, η οποία οδήγησε τελικά τη βασίλισσα να πληρώσει φόρους για τα εισοδήματά της και να ανοίξει τα ανάκτορα του Μπάκιγχαμ στο κοινό για να χρηματοδοτήσει την αποκατάσταση. Έχουμε στη σειρά την περίφημη συνέντευξη της πριγκίπισσας Νταϊάνα στο Panorama τον Νοέμβριο του 1995 η οποία αποτέλεσε το υλικό ενός ολόκληρου επεισοδίου στην εν λόγω σεζόν. Στην εκπομπή διάρκειας σχεδόν μιας ώρας, είπε στον Μάρτιν Μπασίρ του BBC για τη σχέση της με τον πρίγκιπα Κάρολο και την πεποίθησή της ότι «ήμασταν τρεις σε αυτόν τον γάμο». Είναι ένα από τα καλύτερα επεισόδια της σειράς, η δε συνέντευξη συμβαίνει σε παράλληλη δράση με μια συναυλία την οποία παρακολουθεί η βασίλισσα και όλη η βασιλική οικογένεια.

 

Ολόκληρο επεισόδιο πραγματεύεται το τελικό διαζύγιο του πρίγκιπα Καρόλου και της πριγκίπισσας Νταϊάνα με τη βοήθεια του πρωθυπουργό Μέιτζορ. Το δέκατο επεισόδιο  έχει τον υπαινικτικό τίτλο «παροπλισμός» που αφορά την βασιλική θαλαμηγό. Φαίνεται όμως ότι ο παροπλισμός αφορά ολόκληρη τη μοναρχία, μια και σε τηλεοπτικές εκπομπές και σε μετρήσεις της κοινής γνώμης διαπιστώνεται η αντιδημοφιλία της βασιλείας και κυρίως του πρίγκιπα Κάρολου, ιδίως μετά τα δηλητηριώδη βέλη που εξαπέλυσε η Νταϊάνα εναντίον του. Αξίζει να αναφερθούμε στο 3ο επεισόδιο της σειράς και στη σκηνή στην ο οποία ο πατήρ Μοχάμεντ αλ Φαγιέντ συναντιέται με την Νταϊάνα σε αγώνες ιπποδρομίας τους οποίους χρηματοδοτεί ο ίδιος για να καθίσει δίπλα στην βασίλισσα. Η σκηνή είναι βουτηγμένη στην ειρωνεία και το χιούμορ και δίνει ωραίες ανάσες στο  « The Crown», θα μπορούσε να είναι οδηγός και για τα επόμενα επεισόδια αλλά αυτό δεν συνέβη ποτέ. Αντίθετα ο νέος κύκλος επεισοδίων της δημοφιλούς σειράς μοιάζει να έχει εξαντλήσει την δυναμική της και τη σφριγηλότατα της. Δεν λείπουν τα γεγονότα, τα θέματα και τα περιστατικά πάνω στα οποία στηρίζεται η σειρά, λείπει όμως η καινούργια αντιμετώπιση και η ανανεωμένη ματιά. Μειώνεται δραματικά το ενδιαφέρον στην εν λόγω σεζόν και πράγματα και αφηγήσεις που είχαν ενδιαφέρον στις τέσσερις πρώτες σεζόν στην πέμπτη ατονούν, κουράζουν και επαναλαμβάνονται. Η γραμμική αφήγηση των γεγονότων συντείνει σ’ αυτήν την κατεύθυνση και η υπερπλήρωση παίρνει μερίδιο από το ενδιαφέρον και την προσήλωση στα τεκταινόμενα του στέμματος. Φαίνεται ότι η επανάληψη αφυδατώνει σιγά – σιγά το Crown και το χτυπά με το μικρόβιο της ελεγχόμενης μεν αδιαφορίας δε, η οποία όμως οδηγεί στον μαρασμό και την κούραση. Είναι αλήθεια ότι μια τέτοια σειρά η οποία στηρίζεται σε ιστορικές αναδρομές και πραγματικά γεγονότα δεν έχει την ευχέρεια να δημιουργήσει δραματικές ανατροπές, σεναριακές εκπλήξεις και εντυπωσιακές αλλαγές για να απορροφήσει την κούραση της επανάληψης και η οποία μοιραία οδηγεί την υποβάθμιση του ενδιαφέροντος. Το ερώτημα είναι πώς θα υποδεχτεί το κοινό την 6η περίοδο της σειράς. Ο Πίτερ Μόργκαν είχε αρχικά ανακοινώσει ότι η πέμπτη σεζόν θα ήταν η τελευταία του «The Crown», αργότερα άλλαξε γνώμη, επιβεβαιώνοντας ότι θα υπάρξει και έκτη σεζόν. «Καθώς αρχίσαμε να συζητάμε τις ιστορίες για τον πέμπτο κύκλο, σύντομα έγινε σαφές ότι για να αποδώσουμε δικαιοσύνη στον πλούτο και την πολυπλοκότητα της ιστορίας θα έπρεπε να επιστρέψουμε στο αρχικό σχέδιο και να κάνουμε έξι σεζόν», δήλωσε ο Μόργκαν. Αυτά όμως θα τα δούμε αν δικαιώνονται ή όχι  όταν με το καλό, αρχίσουν να προβάλλονται τα πρώτα επεισόδια. Καταλήγοντας για 5η σεζόν του «The Crown» φαίνεται ότι η «στέψη» της Ιμέλντα Στόντον ως Ελισάβετ, μετά τις Κλερ Φόι και την Ολίβια Κόλμαν, δεν στέφεται και με την μεγαλύτερη επιτυχία κι αυτό δεν συμβαίνει γιατί η πρώτη είναι υποδεέστερη ηθοποιός από τις άλλες δύο, αλλά μέσα στην  μερική καθίζηση της 5ης σεζόν, παρασύρεται και η  Ιμέλντα Στόντον στη μετριότητα, η οποία ούτως ή άλλως επιλέγει να αποφύγει παντελώς τις μιμήσεις κι έτσι μένει να υποδύεται μια μικροαστή ευγενική κυρία, η οποία προσιδιάζει με κυρία των τιμών της βασίλισσας αλλά όχι με την ίδια τη βασίλισσα.

Η Ελίζαμπεθ Ντεμπίκι εμφανισιακά πλησιάζει την πριγκίπισσα όσο καμιά άλλη, αλλά η μίμηση ξεφεύγει από κάθε όριο, όπως ξεφεύγει και η Νταϊάνα του 5ου επεισοδίου του στέμματος και φαντάζει λαϊκίστρια δεύτερης διαλογής, η οποία έχει μόνο ένα σκοπό να πλήξει την βασιλική οικογένεια με κάθε κόστος και με οποιοδήποτε μέσο.  

Μετά από τέσσερις περιόδους το The Crown είναι αλήθεια ότι δύσκολα δεν θα κούραζε κι από τη στιγμή μάλιστα που όλα όσα προβάλλονται στην οθόνη μας, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο τα έχουμε δει στα δελτία ειδήσεων των τελευταίων χρόνων, έχει εξατμιστεί η μαγεία της παρακολούθησης. Ακόμα η δημιουργική ανάμιξη της ιστορίας, της έμπνευσης των δημιουργών, της φαντασίας και του ντοκουμέντου που κυριαρχούσε στις τέσσερις προηγούμενες περιόδους, περιορίστηκε στην τελευταία, στην ρεπορταζιακού τύπου ρηχή απεικόνιση αμφιλεγόμενων περιστατικών, χωρίς ενδιαφέρον και δραματική ανέλιξη. Οι κραδασμοί που δέχεται το στέμμα στη Μεγάλη Βρετανία όπως αποτυπώνονται στη 5η σεζόν της σειράς είναι μεγάλοι και καλό θα είναι αυτοί που νοιάζονται για την παράδοση της βρετανικής μοναρχίας και για την αποδοχή της στο λαό να προσέξουν λίγο τα λόγια του Λάο Τσε  «Τους μεγάλους ηγέτες ο λαός δεν ξέρει ότι υπάρχουν, τους μικρότερους ηγέτες ο λαός τους αγαπά και τους εγκωμιάζει, τους ακόμα μικρότερους, ο λαός τους φοβάται, τους ακόμα πιο μικρούς, ο λαός τους μισεί».

 

 

Περισσότερα
Advertisement

Ροή ειδήσεων

Advertisement

Αυτή την εβδομάδα